Kommunikationswebbplats bild

Nya Office 365 erbjuder en helt ny look

Nya Office 365 erbjuder en helt ny look och helt nya möjligheter då det kommer till produktivitet, samarbete och kommunikation.

Microsoft fullständigt sprutar ut nya appar och funktioner varje vecka och det kan vara svårt som användare att hänga med i svängarna. Det nya gränssnittet är både snyggare, enklare och mer användarvänligt. Men vilken applikation ska egentligen användas till vad?

I nedan blogginlägg benar vi ut de vanligaste användningsområdena och frågeställningarna, samt visar lite på hur det kan se ut.

Jag vill kommunicera med hela organisationen

Fråga: Jag vill tillgängliggöra information för hela organisationen och publicera denna på fördefinierade ytor. Här vill jag publicera och dela filer, nyheter, events och annan viktig information inom organisationen. Det ska vara lätt att både lägga upp samt att söka fram material. Ett klassiskt intranät helt enkelt.

Svar: För detta ändamål rekommenderas SharePoint Kommunikationswebbplats (Intranät). Här publicerar du och delar information som hela företaget behöver kunna ta del av. Här lägger du t.ex. upp nyheter, gemensamma aktiviteter, dokument och övrig information som kan vara av intresse för hela organisationen. Samtlig information är sökbar via SharePoint Sök.

Demo kommunikationswebbplats 5

Demo kommunikationswebbplats 4

Ovan exempel visar det senaste utseendet av en Office 365 SharePoint Kommunikationswebbplats.

Jag vill publicera nyheter & innehåll

En annan efterlängtad nyhet i SharePoint Kommunikationswebbplats är att det är superenkelt att lägga till nya snygga sidor samt att publicera nyheter. Ladda upp en bild och SharePoint skalar per automatik upp en miniatyrbild och en stor långsmal nyhetsbild. Olika mallar finns att tillgå för olika behov av layout.

Demo kommunikationswebbplats nyhet 3

 

Ovan exempel visar en det senaste utseendet på en nyhetssida i SharePoint Kommunikationswebbplats.

Jag vill samarbeta i team

Fråga: Jag vill samarbeta med mitt team och har behov av en gemensam arbetsyta inklusive fildelning, gemensamma anteckningar, gemensamma nyheter och statusuppdateringar samt en gemensam kalender och en gemensam e-postadress. Mina projektdeltagare är vana vid Dropbox och vill gärna kunna synka ner dokumentbibliotek lokalt på datorn. Som projektledare vill jag enkelt kunna fixa detta själv utan att behöva kontakta IT-avdelningen.

Svar: För detta ändamål rekommenderas SharePoint Gruppwebbplats. I gruppwebbplatsen kan du samarbeta kring dokument, dela anteckningar och lägga upp nyheter och statusuppdateringar. Det är enkelt för projektledaren att själv skapa en gruppwebbplats och bjuda in medlemmar utan att behöva kontakta IT-avdelningen. Samtidigt som du skapat en Gruppwebbplats så har Office 365 skapat en Office 365 grupp i bakgrunden. Denna grupp har i sin tur skapat en gemensam e-post och en gemensam kalender för teamet som du kan nå via din Outlook. Om du önskar att komma åt teamets dokument även då du är offline så finns möjlighet att synka ner teamets gemensamma dokumentbibliotek lokalt på din dator.

Som en adon till detta finns möjlighet att nyttja Planner för hantering av teamets projektuppgifter och/eller Office 365 Teams för att få tillgång till chat-funktionalitet (liknande Slack).

Demo Gruppwebbplats2x

Ovan exempel visar det senaste utseendet på en Office 365 SharePoint Gruppwebbplats.

Demo Gruppwebbplats Dokumentbibliotek3x

Ovan exempel visar det senaste utseendet på ett dokumentbibliotek SharePoint.

Jag vill jobba själv med mina dokument

Fråga: Jag vill jobba själv med mina filer och själv kunna kontrollera vem som ska kunna se och editera mina filer. Jag vill lagra mina filer i molnet och kunna nå dessa från valfri enhet. Jag vill också ha möjligheten att kunna synka ner mina filer på datorn och ha möjlighet att nå dessa då jag ej är online.

Svar: För detta ändamål rekommenderas OneDrive för företag. I OneDrive är det tänkt att du ska lagra dina egna personliga dokument (som tidigare legat i din hemkatalog på servern, eller lokalt på din dator). Här kan du själv styra vem som du vill dela dina dokument med och få full kontroll på behörigheter och rättigheter. En nyhet i OneDrive är att du nu även kan nå dina webbplatsytor härifrån.

OneDrive2

Ovan exempel visar det senaste utseendet i Office 365 OneDrive.

Jag vill engagera hela organisationen

Fråga: Jag vill skapa ett engagemang och dialog inom hela organisationen. Vi är i behov av ett öppet forum där vi kan skapa företagskultur och dela idéer över gränserna. Ett socialt nätverk för företag helt enkelt.

Svar: För detta ändamål rekommenderas Yammer Social. Yammer Social är ett socialt nätverk för företag. Funktionaliteten liknar till stor del Facebook, medans innehållet är mer företagsanpassat. Här kan du dela händelser, idéer, kunskap och skapa en dialog och ett engagemang som ej är möjligt via mail.

Yammer example

Ovan exempel visar Office 365 Yammer Social som är socialt nätverk för företag.

Sammanfattning

Kommunicera med hela organisationen (Intranät) = SharePoint Kommunikationswebbplats

Samarbeta i team = SharePoint Gruppwebbplats

Eget arbete = OneDrive för företag

Engagera hela organisationen = Yammer Social

För ytterligare hjälp eller frågor

Atrox är Microsoft Guld Partner inom Cloud och kan hjälpa dig med allt inom Office 365. Vi erbjuder även effektiva användarutbildningar i Office 365’s samarbetsverktyg.

För ytterligare frågor och rådgivning kring detta vänligen kontakta Katinka Nyberg, 08-51 80 41 02, katinka.nyberg@atrox.se.

/Atrox

 

 

Var tipsen till nytta?

Ta del av tips, nyheter och guider på mail. Våra prenumeranter får även tillgång till samtliga guider i Atrox supportportal!

Vi levererar moderna IT-lösningar till flera av Sveriges snabbast växande företag Våra kunder
Microsoft Partner