referens-mittag-leffler

The Royal Swedish Academy of Science uppgraderar till modern IT

Institut Mittag-Leffler är ett internationellt centrum för forskning och postdoktoral utbildning i matematiska vetenskaper.

Verksamheten som omfattar alltifrån forskningsprogram, konferenser, workshops och sommarskolor, bedrivs i Mittag-Lefflers anrika lokaler ute i Djursholm.

Uppemot tusen gäster besöker Mittag-Leffler årligen, och för deltagarna erbjuds en hög servicenivå inklusive boende samt tillgång till nödvändiga IT-tjänster. En central del i Mittag-Lefflers IT-lösning är därför ett snabbt och tillförlitligt WiFi med uppkopplingsmöjlighet till universitetsvärldens Eduroam.

Atrox har varit Mittag-Lefflers IT-partner sedan juni 2015. Då vi startade vårt samarbete bestod IT-miljön utav en lokal Linux-miljö på totalt 20 servar samt ett omfattande WiFi med 37 accesspunkter. Drift och support sköttes vid det tillfället av två fastanställda IT-tekniker.

Tobias Ekholm och Annika Augustsson som är våra primära IT-kontakter på Mittag-Leffler såg ett stort behov av att förenkla, modernisera och standardisera IT-miljön, samt att sänka IT-kostnaderna. De såg också riskerna med att ha en lokal, specialutvecklad IT-miljö, som endast två tekniker hade koll på hur den fungerade.

Därför kontaktade Annika Atrox. Vårt uppdrag blev då att få ordning på IT-miljön, samt att ta över helhetsansvaret för drift och support.

Vi inledde arbetet med att utföra en enklare behovsanalys samt en djuplodande inventering av befintlig miljö.

Huvudfokus i uppdraget och den röda tråden i projektet låg i att:

  • Ta över helhetsansvar för IT-miljö inkl. drift & support
  • Standardisera IT-miljö och implementera vedertagna system och lösningar
  • Bli oberoende av en specifik tekniker eller specifik leverantör
  • Implementera ett driftsäkert, snabbt och administrationsfritt WiFi
  • Flytta ut större delen av IT-miljön i molnet
  • Få personalen produktiva i moderna arbetsverktyg för Office, fildelning, samarbete och kommunikation
  • Få till planering & kostnadskontroll för intern IT

Lösning

Överlämningen från de tidigare fastanställda teknikerna till Atrox skedde så fort vi dokumenterat ner lösningen och projektplanen var på plats.

Servermiljö

Vid den tekniska inventeringen framkom att den tekniska miljön som vid detta tillfälle bestod utav ca tjugo Linuxservers, var på tok för överdimensionerad och komplicerad för sin uppgift. Istället beslutade vi att flytta över Linux-miljön till en Microsoft-baserad miljö, och antalet servers bantades ner från 20 till 3.

CRM/Lime-servern flyttade vi ut till en Hostad Windows Server 2012, och en lokal Windows 2012 server installerades för nätverks och skrivartjänster.

Office 365

Samarbete, kommunikation och fildelning flyttades ut till Office 365, och de gemensamma filerna flyttades över från lokal filserver till Sharepoint Online. Samtliga användare har gått utbildning hos Atrox i både Office 365 samt Sharepoint Online. Flytten till Office 365 gick snabbt och smidigt, mycket tack vare att användarna först utbildats i de nya produktivitetsverktygen Office Online, OneDrive för företag, Skype för företag, SharePoint Online och Yammer Social.

WiFi

Befintligt WiFi var av äldre teknologi, och ej certifierat för Office 365/Skype. Lösningen var också svåradministrerad, och för varje ny besökare fick man lägga till en användare och skriva ut ett engångslösenord. WiFi lösningen byttes därför ut till Atrox Social WiFi som är ett molnbaserat, högpresterande WiFi med inloggning via Sociala medier konton.

Detta innebär att samtliga av Mittag-Lefflers gäster nu kan få tillgång till WiFi utan att detta ska behöva administreras av IT-avdelningen. Vi har även satt upp en lösning för gästutskrifter där gästerna ej behöver installera några skrivare.

Sammanfattning lösning

  • 20 Linux-servers blir 2 lokala Windows-servers för nätverk och en hostad Windows-server för CRM/Lime
  • Atrox Social WiFi med totalt 37 accesspunkter installeras
  • Lösning för administrationsfritt WiFi till gäster
  • Lösning för gästutskrifter
  • E-post via Office 365
  • Officepaketet via Office 365
  • Fildelning via Office 365 OneDrive och SharePoint
  • Skype för företag istället för Skype privat
  • Kundens användare utbildas inom Office 365 och Sharepoint Online
  • Drift och Support sköts numera av Atrox

”Nu när vi har en  modern och standardiserad IT-miljö som känns trygg och säker är nästa steg för oss att jobba vidare ytterligare med produktivitet och arbetssätt, säger Annika. Ett steg i detta är att Atrox varit här och haft en genomgång i hur vi ska jobba smartare i Sharepoint Online, tips och trix.”

Annika Augustsson

”Atrox standardiserade och moderna lösningar gör att jag känner mig trygg och säker med vår IT-miljö.”

Annika Augustsson
Institut Mittag-Leffler

Vi levererar moderna IT-lösningar till flera av Sveriges snabbast växande företag Våra kunder
Microsoft Partner