6 starka skäl till att använda Remote Monitoring

Att skydda din IT-miljö och dina datorer bör vara av högsta prioritet. Med moderna verktyg för fjärrövervakning kan du hålla koll på, och förebygga problem, samtidigt som du sparar pengar.

Många IT-leverantörer använder fjärrövervakning för att samla in information och rapportera om sina kunders datasystem. Nästan allt kan övervakas, från routrar och brandväggar till virusdetektion och e-posttjänster.

1. Minska risken för driftstopp

För att ditt företag ska fungera smidigt, behöver IT-miljön vara igång. Hela tiden. Annars riskerar du att förlora både tid, pengar och anseende, lite beroende på din affär.

Fjärrövervakning kan minska risken för en sådan händelse. Tjänsteleverantören kan ställa in varningar som utlöser när ett problem börjar utvecklas, men innan problemet hunnit orsaka konsekvenser i systemets prestanda. Denna tidiga anmälan innebär att problemet kan lösas innan det utvecklats till en kris.

2. Automatiskt åtgärdande av fel 24/7

Din IT-leverantör bör kunna fjärrövervaka och skydda din IT-miljö dygnet runt. Med 24/7 tjänsten menas att du inte nödvändigtvis behöver vänta tills i morgon för att få ett problem löst. Det går att skapa automatiska lösningar på givna kända problem. Tex om en server går ner drar ett script igång för att lösa problemet och sedan starta om servern per automatik.

3. Hantera problem oberoende av location

Det spelar ingen roll var du befinner dig, var ditt system driftas eller var dina kollegor befinner sig. Din Helpdesk har verktyg för att styra alla enheter i IT-miljön och kan lösa mesta delen av problem som uppstår fjärrledes.
Detta innebär att du inte ens behöver lämna bekvämligheten av ditt eget hem för att ta hand om ett problem. Denna aspekt av fjärrövervakning är särskilt tilltalande för företag med verksamhet på flera olika platser runtom i Sverige, men även globalt.

4. Track System Health

Fjärrövervakning samlar systematiskt in data över tiden. När du tittar på dessa data kan trender identifieras, och åtgärd vidtas i god tid. Moderna IT-avdelningar använder sig även av diverse olika dashboards och kpi:er för att kunna ha en övergripande koll på verksamheten.

Dessa trendanalyser kan också vara till nytta för att identifiera framtida system- och utbildningsbehov, och används bl.a. vid strategisk IT-planering och budgetering.

5. Övervaka och stödja varje enhet du använder

Fjärrövervakning är fullständig. Varje enhet kan övervakas och stödjas på distans, oavsett om det är en server, ett skrivbord, eller en mobil enhet.

Dessutom kan en fjärrövervakningstjänst trycka ut automatiska uppdateringar. Konfigurationsfiler och andra förändringar kan automatiskt driftsättas utan att användarna behöver vidta några åtgärder.

6. Ha IT-personal som visar Hellre än Berättar

Om en av dina anställda får ett datorproblem, kan en IT-expert använda fjärrstyrningsverktyg för att ta kontroll över den anställdes skrivbord medan de tittar på.

Fjärrkontroll skiljer sig från fjärrövervakning, även om de två är nära besläktade. När det gäller IT-stöd så möjliggör fjärrkontroll att tekniker kan lära ut och visa hur de löser problemet på distans. På det viset lär sig användaren att klara sig själva nästa gång problemet uppstår.

Poängen
Företag idag förlitar sig på sina datorer. De behöver sin IT-infrastruktur igång hela tiden. De behöver veta om problem innan de inträffar, och de behöver stöd, oavsett var de finns. Fjärrövervakning ger ett kostnadseffektivt sätt för företag att uppfylla dessa behov.

”Kontakta gärna oss för ytterligare rådgivning och konsultation”

Fredrik-och-Johan

/Johan Wiman,  Fredrik Nyberg Atrox
Senior Advisors IT Management and Cloud

fredrik.nyberg@atrox.se
Tel: 08-51 80 41 02

johan.wiman@atrox.se
Tel: 08-51 80 41 04

Var tipsen till nytta?

Ta del av tips, nyheter och guider på mail. Våra prenumeranter får även tillgång till samtliga guider i Atrox supportportal!

Vi levererar moderna IT-lösningar till flera av Sveriges snabbast växande företag Våra kunder
Microsoft Partner